Sveriges beredskap stärks – och LO är med!

Organisationsfrågor Försvarsmakten, MSB och övriga berörda civila myndigheter ska ha en sammanhängande planering för totalförsvaret, ett omfattande arbete som också LO är en del av.

Foto: Joachim Nywall TT

Sammanhängande planering för totalförsvaret

På grund av det försämrade omvärldsläget, bland annat Rysslands olagliga annektering av Krim, beslutade regeringen 10 december 2015 att Försvarsmakten, MSB och övriga berörda civila myndigheter ska återuppta en sammanhängande planering för totalförsvaret. Detta är ett omfattande arbete som påverka många olika delar av det svenska samhället, och för LO är det viktigt att vara med i olika råd och processer så att vi kan företräda våra förbundsmedlemmars intresse.

Här följer en lista på några av de sammanhang där LO är med och påverkar.

• Tvärsektoriella Näringslivsrådet: Samlar representanter från näringslivet, arbetstagar- samt arbetsgivarorganisationer och staten. Leds av ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin. LO företräds av ordförande Johan Lindholm samt bisittaren Eric Sundström (utredare).
  • ”Bisittargruppen”: Består av bisittarna till ledamöterna i det Tvärsektoriella Näringslivet och sammankallas mellan de ordinarie mötena. LO, TCO och Saco har gemensamt lyft kompetensförsörjning som en viktig fråga. Leds av MSB, men Försvarsdepartementet deltar.
  • Folk och Försvar: Föreningen grundades 1940 med målet att “bygga en bro mellan samhället och försvaret” och har idag över 100 medlemsorganisationer. Styrelsen leds av Jan-Olof Jacke (Svenskt Näringsliv) och LOs ordförande är vice ordförande.
  • SNS Beredskapskommission: Ett nytt forskningsprojekt som startade i januari 2024, ska pågå under tre år. Syftar till att bidra med kunskap och forskningsbaserade underlag om hur vi skapar en samhällsekonomiskt effektiv beredskap. LOs ordförande är ordinarie ledamot.
  • Referensgruppen för framtagandet av strategin för nationell säkerhet: I juli 2024 presenterades Sveriges nya Nationella Säkerhetsstrategi. LOs utredare Eric Sundström ingick som sakkunnig i referensgruppen.

Samlingssida om civil beredskap

Här hittar du mer material kring facklig beredskap.