Efter Folklåda och hemberedskap: Utbildning!

Facklig utbildning Facklig beredskap är en poddserie om hur du förbereder dig på kriser på din arbetsplats. Här hittar du de fyra avsnitten, en studiehandledning och en film om varför du och dina arbetskamrater har nytta av studiecirkeln.

Lyssna på podden när det passar dig och diskutera er beredskap med fackliga kompisar och arbetskamrater. Ta er fram i diskussionen med stöd av studiehandledningen (pdf)Poddens programledare är Eric Sundström, LO, och Herman Geijer, ABF.

Här hittar du mer material kring facklig beredskap.

Poddseriens fyra avsnitt

Film om poddserien Facklig beredskap

Den här filmen handlar om poddens innehåll, men framför allt om att du och dina arbetskamrater bör använda studiematerialet - om ni vill vara förberedda inför framtida kriser.

Vill du starta en studiecirkel med poddserien Facklig Beredskap?

Tillsammans med ABF kan du enkelt komma igång! En studiecirkel är ett bra sätt att samla människor för att lära sig och diskutera viktiga ämnen. För att starta en studiecirkel, samlar du minst tre personer som vill delta och kontaktar sedan ditt lokala ABF-kontor. ABF hjälper dig genom hela processen, från planering till genomförande. När du startar en studiecirkel med ABF får både deltagarna och cirkelledaren värdefullt stöd.

ABF kan bidra med:

• Studiehandledningar och material: ABF erbjuder pedagogiska resurser och material för att underlätta diskussioner och lärande.
  • Tillgång till lokaler: Genom ABF kan du få tillgång till lokaler där studiecirkeln kan mötas.
  • Digitala verktyg och plattformar: Om du vill hålla cirkeln digitalt, kan ABF erbjuda tekniska lösningar och stöd för detta.
  • Utbildning för cirkelledare: Som cirkelledare får du utbildning i pedagogik och handledning för att känna dig trygg i rollen.
  • Löpande rådgivning och stöd: Under hela cirkelns gång finns ABF till hands för frågor och rådgivning kring innehåll och genomförande.

Läs mer om hur du kan komma igång på ABFs hemsidaTa steget och bidra till att stärka vår gemensamma beredskap!