Tre förslag för en jämlik bostadsmarknad

Jämlikhet LO föreslår ett statligt byggbolag, mer statlig finansiering och blandade boendeformer. Syftet är att öka bostadsbyggandet och att fler ska kunna ha råd att bo bra. Förslagen är en del av LOs jämlikhetsutredning.

Vanligt folk måste ha råd att bo, menar LO som nu presenterar tre bostadspolitiska förslag. Foto: Lars Forsstedt

Bostadsmarknaden blir alltmer ojämlik

Flera av landets rikaste kommuner bygger nästan inga hyresrätter. 240 av landets 290 kommuner uppger bostadsbrist. För en kvinna i 40-års åldern med två barn och en inkomst som medianen, är det inte möjligt att köpa en genomsnittlig trea i någon av Sveriges 20 största städer.

Bostadsbristen är huvudskälet till att bostadsmarknaden blivit alltmer ojämlik. Därför är lösningen att det måste byggas mer än i dag.

LOs tre förslag för en jämlik bostadsmarknad:

• Inför ett allmännyttigt statligt byggbolag. Det bidrar till lägre byggkostnader genom ökad konkurrens. Byggbolaget skulle också kunna bygga bostäder som privata aktörer idag inte vill bygga och som fler människor har råd att efterfråga. Samtidigt bör även kommunernas bostadsbolag användas för att bygga mer.
  • För att det ska byggas mer måste staten ta ett större ansvar för finansieringen av nya bostäder. Det är också en förutsättning för att bostadsmarknaden ska bli mer jämlik, så att även vanligt folk har råd att bo. Den statliga finansieringen kan ske på olika sätt, exempelvis genom fördelaktiga lån, investeringsstöd eller via lånegarantier.
  • Genomför blandade upplåtelseformer, på riktigt. Boendesegregationen påverkar allt från hälsa till livschanser. Verklig integration i boendet kräver att det byggs fler hyresrätter i områden med villkor och bostadsrätter.

Läs mer om Jämlikhetsutredningen här