Arbetarkvinnorna är S-kongressens vinnare

Jämlikhet Vi ville stoppa vinstjakten. Lagstifta mot hyvling. Investera i en jämlik skola. Socialdemokraterna lyssnade på LOs krav under kongressen i Göteborg.

Person med verktyg
Foto: Lars Forsstedt

Grattis, du som är medlem i ett LO-förbund! Under den socialdemokratiska kongressen har 350 ombud fattat beslut som kan förändra din vardag.
– Alla ni arbetarkvinnor på den svenska arbetsmarknaden är kongressens stora vinnare. Ombuden har lyssnat på de fackliga kraven om heltid som norm, slopandet av allmän visstid och massiva satsningar på välfärden, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande.

Välfärd utan vinstjakt och en likvärdig skola

Snart är det slut på vinstjakten – i hela välfärden, inte bara i skolan. I alla fall om Socialdemokraternas politik blir verklighet. Efter arbete i temagrupper och intensiv debatt enades ombuden: "det behövs ett regelverk som sätter stopp för vinstjakt i skola, vård och omsorg".

Men vinstjakten har inte varit skolans enda problem. Therese Guovelin, förste vice ordförande i LO, är stolt över att kongressen tog ställning för likvärdigheten i skolan.
– Äntligen finns en skrivning om att satsa resurser där de behövs som mest: i socialt utsatta områden. För våra barn. Det är den viktigaste vardagsaktuella frågan för LO-förbundens medlemmar. Om vi inte pratar om effekterna av det fria skolvalet kan vi inte uppnå målet om ett jämlikt samhälle, säger Therese Guovelin.

Också kampanjen #slutahyvla gav resultat. Tusentals fackliga röster har de senaste veckorna höjts mot hyvling av arbetstider. Och kongressen lyssnade – lagen måste ändras. Arbetsgivare ska inte kunna kringgå lagen om anställningsskydd genom att dra ner på antalet timmar i ditt kontrakt. Om Socialdemokraterna får bestämma alltså.

Men vad hände med jämlikhetsmålet? Ger LO upp nu?

Inför S-kongressen krävde LO att regeringen – vid sidan om sitt mål om att ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020 – inrättar ett mål för jämlikhet. Klyftorna måste börja minska rejält, redan nästa mandatperiod. Ett mål som förpliktigar.
– Vi fortsätter kräva att jämlikhetsarbetet mäts. Stödet har varit starkt för vårt jämlikhetsmål bland ombuden på kongressen och jag är övertygad om att Socialdemokraterna inom kort kommer att svara, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Efter kongressen – så fortsätter LO ställa krav på socialdemokratin

Kongressen må vara över – LO fortsätter samverka med Socialdemokraterna. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson blev under måndagen omvald som ordinarie ledamot i partiets verkställande utskott, VU. Samtidigt lämnade Therese Guovelin VU för att ge sin plats åt Handels ordförande Susanna Gideonsson.
– Det har varit fyra fantastiska år i VU. Mina perspektiv från service- och tjänstebranschen har tagits på allvar och partiet har brytt sig om de villkor som råder för fackens medlemmar. Nu ska jag använda nätverket jag fått i mitt fortsatta arbete i LO, säger Therese Guovelin.

Avtackning av Therese Guovelin efter fyra år i Socialdemokraternas verkställande utskott

Det politiska och det fackliga hänger ihop.
– Vi kan ha hur bra facklig organisering som helst – men vi måste påverka kommuner, landsting och riksdag också. Som facklig kan du förändra villkoren på din arbetsplats men om du saknar barnomsorg till dina barn kan du ändå inte påverka ditt eget liv. Det är med politik vi kan skapa jämlikhet, säger Therese Guovelin.

Läs mer om LO på S-kongressen

"Skördetid för vanligt folk" – Karl-Petter Thorwaldssons tal till Socialdemokraternas kongress

5 krav från LO till S-kongressen

Clara Bergström