IF Metalls ungdomskommitté på Volvo Lastvagnar i Umeå utsedda till årets Fackliga Hjältar

Anställningsvillkor Ungdomskommittén på Volvo Lastvagnar är ett engagerat gäng som på kort tid gjort stor skillnad på sin arbetsplats. På torsdagen mottog de priset för årets Fackliga Hjältedåd under LOs Ungforum.

Fackliga hjältar: Jenny Viklund, Veronica Reian, Hedvig Näslund och Eveline Sahlén.

Vinnare av årets Fackliga Hjältedåd 2024

- Det här priset betyder oerhört mycket för oss. Det är ett bevis på att vi gör ett bra jobb som faktiskt har betydelse för andra unga. Nu ska vi ta med priset hem till Umeå och fira med de andra i kommittén, säger de lyckliga representanterna som tog emot priset på LOs Ungforum.

Ungdomskommittén har genom enkätundersökningar bland unga på arbetsplatsen lyft fram arbetsmiljöproblem i ljuset. Genom att belysa problemen har medvetenheten om ungas utsatta situation ökat i hela företaget. Det har bland annat lett till insatser mot trakasserier och kränkande särbehandling.

- När vi hörde rykten om trakasserier på arbetsplatsen bestämde vi oss för att ta reda på om det stämde. Enkäterna vi skickade ut gav svar på att problemen existerade och det gav oss underlag att ta frågan vidare med både klubbstyrelsen och företagsledningen, säger de fackliga hjältarna från Volvo Lastvagnar.

Ungdomskommitténs engagemang och handlingskraft har inte bara stärkt de unga anställda på arbetsplatsen utan även bidragit till ökat intresse för det fackliga arbetet.