Kollektivavtalet ger dig en bättre ålderdom!

Din allmänna pension blir - om du arbetar hela ditt liv - knappt 60 procent av din slutlön. Det kan alltså bli en ganska ordentlig ekonomiskt försämring när du slutar jobba.

Men om du har jobbat på en arbetsplats som är ansluten till kollektivavtal, så är läget betydligt bättre. Då har nämligen din arbetsgivare betalat in pengar till din avtalspension. Det kommer göra STOR skillnad när det är dags att lyfta pensionen!

Se efter hur mycket du tjänar på att ha avtalspension

Så stor skillnad gör avtalspensionen

Alice, Fatima och Martin är alla födda 1990, började jobba vid 20 års ålder och tänker pensionera sig när de fyller 67 år. Här ser du ungefär hur stor skillnad det blir utan och med den kollektivavtalade pensionen.

Alice

Med kollektivavtal 18 015 kr/mån

+3 706:-

per månad

Hur vet du om du omfattas av ett kollektivavtal?

Det säkraste beviset på att du har kollektivavtal - och att din arbetsgivare verkligen betalar in den avtalspension du har rätt till - är att du varje vår får ett pensionsbesked från Fora i din brevlåda. På fora.se kan du se mer om hur du tolkar ditt pensionsbesked. I detta syns dock bara din avtalspension. Vill du ha en bra prognos över din totala pension rekommenderar vi ett besök på minpension.se. Här ser du tydligt hur mycket som är inbetalat och vad avtalspensionen ger.

Fråga din arbetsgivare om du är osäker på om det finns kollektivavtal på din arbetsplats. Saknas det bör du snarast kontakta ditt fackförbund för hjälp!

Du väljer själv vem som förvaltar din avtalspension

Storleken på din avtalspension beror på hur mycket som betalas in under åren och vilken avkastning du får för pengarna. Du kan själv välja hos vem och hur pengarna ska förvaltas. Gör du inget aktivt val sätts dina pensionspengar automatiskt in i en traditionell livförsäkring hos AMF Pension.

Frågor om avtalspensionen?
Ring LOs hjälptelefon 020-56 00 56