Svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Även på Tesla.

Kollektivavtal På svensk arbetsmarknad ger kollektivavtalen trygghet och inflytande för de anställda. Och det finns uppsidor även för näringslivet, arbetsfred och juste konkurrens är två av dem.

Svenska löner och villkor ska gälla alla arbetare i Sverige

Det finns bara en garant för att svenska arbetare får svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor. Den garantin är att facket får till ett kollektivavtal med arbetsgivaren. I Sverige har vi inte lagstadgade minimilöner utan i Sverige sätts lönen i kollektivavtalen, vilket innebär att ett företag utan kollektivavtal kan betala hur låga löner som helst. IF Metall har försökt att teckna kollektivavtal med Tesla Sverige i många år, men Tesla har vägrat att gå med på det. Därför strejkar nu IF Metall och flera andra LO-förbund som har med Tesla att göra.

Är det rimligt att ett bolag från USA måste följa svenska kollektivavtal?

Ja, alla arbetare i Sverige ska ha svenska löner och villkor. I Sverige ska vi inte ha amerikanska villkor. Det företag som kommer till Sverige får anpassa sig efter vad som gäller här. I Sverige har över 90 procent av de anställda kollektivavtal. Vi har till exempel inte lagstadgade minimilöner. I Sverige görs löner och arbetsvillkor upp i förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. Det måste också Tesla anpassa sig till. Deras anställda har samma rättigheter som andra arbetare i Sverige.

Men Tesla säger ju att de anställda redan har bra villkor?

Enligt vad IF Metall fått fram ligger snittlönen under branschen. Företag som inte vill ge svenska löner och villkor till svenska arbetare brukar alltid säga att deras anställda har det bättre utan avtal. Låt oss säga att det är sant för ett visst företag. Vad är då problemet med att företaget skriver på ett kollektivavtal? Inget. Ett kollektivavtal hindrar inte att en arbetsgivare ger ännu bättre villkor än avtalet. Men det förhindrar att arbetsgivaren ensidigt bestämmer över eller försämrar löner och villkor närhelst de vill. Utan kollektivavtal är makten helt och hållet arbetsgivarens, det kan vi aldrig acceptera. Så gör vi inte i Sverige.

Kan det inte drabba kunderna?

Jo, så länge Tesla inte accepterar att svenska löner och villkor gäller för svenska arbetare i Sverige så kan det drabba deras kunder. Hela fackföreningsrörelsen välkomnar sund konkurrens mellan företag och vi accepterar inte att företagen dumpar löner och arbetsvillkor för att hävda sig. Det ska vara samma spelregler för alla företagare och arbetsgivare. Om en arbetsgivare vägrar att skriva på kollektivavtal drabbar det inte bara de anställda – utan även alla svenska företag som gör rätt för sig. Tesla sätter därmed sina kunder i en riktigt svår sits.

Tänk om Tesla lämnar Sverige – har ni verkligen hjälpt svenska arbetare då?

Vi anser att alla svenska arbetare ska ha kollektivavtalade löner och villkor. Vårt mål är att Tesla ska acceptera det. Det är något alla företag i Sverige måste förhålla sig till. Också amerikanska mångmiljardbolag får acceptera att de får ta seden dit de kommer. Tillåter vi att ett jättebolag får göra som de vill kommer fler att följa efter. Det finns företag med kollektivavtal som redan idag reparerar Tesla, så jobben skulle inte försvinna.

Så ni är alltså beredda att kasta ut Tesla?

Vårt mål är att alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor. Det gäller även Tesla. Skulle företaget Tesla inte vilja betala svenska löner i Sverige så är det deras val. Men Tesla är en väldigt populär bil. Vi vill att de tecknar ett kollektivavtal. Skulle de välja en annan väg finns det garanterat en marknad för bilreparationer av Tesla i svenska verkstäder som följer svensk arbetsmarknads regler.

Vilka är fördelarna med kollektivavtal

• Kollektivavtal är ett effektivt sätt att reglera arbetsvillkoren på arbetsmarknaden. De anställda får löneutveckling, trygghet och inflytande och arbetsgivarna får arbetsfred och branschanpassade lösningar.
  • Kollektivavtalen skyddar löntagarnas sociala rättigheter. Kollektivavtalet är en garant för att villkoren också finns kvar i morgon.
  • Kollektivavtalen ger arbetsfred. Sverige är ett av de länder i världen som har minst antal strejkdagar.
  • Kollektivavtalen är politiskt oberoende.
  • Kollektivavtalen ger konkurrensneutralitet mellan företagen och trygghet för de anställda.

En modell värd att försvara

Regleringen av arbetslivets villkor via kollektivavtal kallas för den svenska modellen. Det är en modell som både fack och arbetsgivare står upp för. Nu tar If Metalls medlemmar fajten för kollektivavtal på Tesla.

- De har samma rätt till vettiga villkor som alla andra som jobbar på bilverkstäder, säger LOs ordförande Susanna Gideonsson.

Lyssna på vad LOs ordförande säger om IF Metalls kamp och vad den betyder för den svenska modellen.

Läs mer om IF Metalls konflikt på deras hemsida.