Tal och artiklar

• Staten måste ta större ansvar för välfärden

DEBATT. Strukturella kostnader i glesbygd är högre än på andra orter. Ett statligt stöd bör skapas till de kommuner som är hårdaste drabbade av demografiska förändringar, skriver ansvariga för LO:s jämlikhetsutredning

• Att jobba lönar sig inte i pensionshänseende

DEBATT. Politikerna börjar i fel ände och tar inte sitt ansvar för bristerna i pensionssystemet. De tar heller inte hänsyn till något av det som remissinstanserna framfört. Åtgärder för tryggare pensioner kan inte enbart fokusera på att arbeta längre. Politiken har haft sex år på sig att genomföra satsningar kring arbetsmiljö, omställning och åldersdiskriminering. Ändå har mycket lite skett från statens sida sedan dess.

• Orimligt hänvisa sjuka till fiktiva jobb

Det är inte rimligt att Försäkringskassan kan fortsätta att hänvisa sjuka människor till fiktiva arbeten. Istället måste Försäkringskassan ges en lagreglerad skyldighet att pröva den försäkrades arbetsförmåga mot faktiskt existerande arbeten, skriver ordförandena för LO, TCO och Saco

• LO-ekonomerna: Sänk överskottsmålet

DEBATT. På tisdagen presenterar LO-ekonomerna vårens Ekonomiska utsikter. För att komma till rätta med kommunernas välfärdsunderskott måste Magdalena Andersson sluta betala av på statsskulden och göra ett omtag i synen på överskottsmålet, skriver chefsekonomen Ola Pettersson och de andra LO-ekonomerna.

• Skärp er M och KD – var öppna med era kvitton!

Vad är det för hemliga möten Sara Skyttedal ska gå på? Vad är det som är så hemligt att medborgarna inte ska få veta det? Är det andra extrema grupper än de som Adaktusson möter som KD vill möta i hemlighet? skriver Socialdemokraternas toppkandidat Johan Danielsson

• EU behöver fler handelsavtal – som slår vakt om arbetares rättigheter

DEBATT, Ann Linde och Johan Danielsson (S): 1,4 miljoner personer runt om i Sverige har ett jobb att gå till tack vare vår export. Nya handelsavtal är ett av de mest effektiva sätten att öka exporten och därmed antalet arbetstillfällen. Vi socialdemokrater går till val på fler jobb och schyssta villkor. Därför ska EU ingå fler moderna och progressiva handelsavtal – som slår vakt om arbetstagares rättigheter, inte bara i Sverige och EU, utan också resten av världen.

• LO kommer aldrig acceptera ett mer otryggt anställningsskydd

REPLIK. Eftersom vi och Svenskt Näringsliv redan sitter i förhandlingar om framtidens arbetsrätt får Jan-Olof Jackes artikel ses som ett förhandlingsutspel.

• Ja, vi behöver ta tillbaka kontrollen, Annie Lööf

Vår arbetsmarknad har inte blivit såhär av sig själv. De många åren av borgerligt högerstyre i Europa har inneburit att företagens fria rörlighet i dag överordnas grundläggande fackliga rättigheter, skriver Johan Danielsson (S), LO:s kandidat till Europaparlamentet.

• ”De högerradikala systerpartiernas politik är direkt löntagarfientlig”

”Valet till Europaparlamentet är ett viktigt vägval: ska vi ha ett Europa som präglas av de högerradikalas försök att undergräva demokratin och fri- och rättigheter – eller ett Europa som bygger på schysta villkor för alla löntagare?”, skriver Danielsson och Färm

• Torbjörn Johanssons Första maj-tal 2019

Tal av LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson Första maj 2019 i Lindesberg

• Berit Müllerströms Första maj-tal 2019

Tal av LOs andre vice ordförande Berit Müllerström på Första maj 2019 i Varberg.

• Karl-Petter Thorwaldssons Första maj-tal 2019

Tal av LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson 1 Maj 2019 i Kalmar.

• Therese Guovelins Första maj-tal 2019

"När högern vill ställa grupper mot varandra, i Sverige och i Europa, så är det vårt ansvar att säga ifrån. Vi ska alltid hålla ihop och stå upp för ett jämlikt samhälle och för demokratin. Vi har ett ansvar - var och en av oss - att agera, reagera och organisera mot högerextremism och mot orättvisor", sa LOs vice ordförande Therese Guovelin i sitt tal på Första maj i Norrköping och Linköping.

• Privata försäkringar hotar svensk välfärd

LO: Vi riskerar att gå mot en VIP-välfärd för de som har råd

• M vill ha sämre villkor för löntagarna

Om Moderaterna verkligen ville värna den svenska modellen hade det varit en glädjande nyhet. Men om man ser hur de agerat i verkligheten blir bilden tyvärr en helt annan. De har inte försvarat modellen. De har tvärtom konsekvent försökt att urholka den, skriver S-politikerna Heléne Fritzon och Johan Danielsson i en replik.

• Det här anstår inte en S-ledd regering

Från och med i dag är det inte längre möjligt för anställda att dra av avgiften för att vara med i facket. Det är ett obegripligt beslut. Gör om och gör rätt! Det kan man kräva av en regering som leds av ett parti som mer än något annat ska företräda Sveriges löntagare, skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson

• ”SD ställer sig på den ekonomiska elitens sida”

Sverigedemokraterna är ett antifackligt parti som i varje avgörande fråga ställer sig på den ekonomiska elitens sida mot vanligt folk. Det skriver LO:s Therese Guovelin i en replik

• "Ofog som inte hör inte hemma på en modern svensk arbetsmarknad”

REPLIK DN DEBATT 21/2. Det är bra att Svenskt näringsliv vill förhandla om bättre kompetensutveckling, stärkt omställningsstöd och höjd a-kassa. Men att göra folk rättslösa och ge arbetsgivaren carte blanche att säga upp folk är helt ohållbart, skriver Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO.

• Centerpartiets trovärdighet är lika med noll

Den sociala pelaren har välkomnats av både Socialdemokraterna och facket. Om Centerpartiet verkligen vill värna den svenska modellen borde de också kunna ställa upp på våra krav, skriver Therese Guovelin, förste vice ordförande LO och Marita Ulvskog, Europaparlamentariker (S).

• Hökmark, EU-högern har tappat kontrollen

För alla som sett LO:s kampanj vet givetvis att våra krav inför valet till Europaparlamentet den 26 maj inte handlar om att Sverige ska lämna EU. Vi vill ha ett starkare EU. Ett EU som värnar demokrati, samarbete och social rättvisa. Tillsammans måste vi gemensamt ta politisk kontroll över samhällsutvecklingen och framtiden. Vi vill att vanligt folk i EU tar tillbaka kontrollen från den höger som Gunnar Hökmark och hans partivänner i Europarlamentet representerar.

Sida 1 av 38123456...38