Therese Guovelin

• ”SD ställer sig på den ekonomiska elitens sida”

Sverigedemokraterna är ett antifackligt parti som i varje avgörande fråga ställer sig på den ekonomiska elitens sida mot vanligt folk. Det skriver LO:s Therese Guovelin i en replik

• Centerpartiets trovärdighet är lika med noll

Den sociala pelaren har välkomnats av både Socialdemokraterna och facket. Om Centerpartiet verkligen vill värna den svenska modellen borde de också kunna ställa upp på våra krav, skriver Therese Guovelin, förste vice ordförande LO och Marita Ulvskog, Europaparlamentariker (S).

• Hökmark, EU-högern har tappat kontrollen

För alla som sett LO:s kampanj vet givetvis att våra krav inför valet till Europaparlamentet den 26 maj inte handlar om att Sverige ska lämna EU. Vi vill ha ett starkare EU. Ett EU som värnar demokrati, samarbete och social rättvisa. Tillsammans måste vi gemensamt ta politisk kontroll över samhällsutvecklingen och framtiden. Vi vill att vanligt folk i EU tar tillbaka kontrollen från den höger som Gunnar Hökmark och hans partivänner i Europarlamentet representerar.

• Politikerna ska hålla sig borta från arbetsrätten

Låsningarna mellan de politiska partierna är svåra när det gäller arbetsrätten. Från borgerligt håll ställs krav på lagstiftning om sänkta löner och uppluckrad arbetsrätt. Men det skulle äventyra den svenska modellen. Låt arbetsmarknadens parter sköta detta, skriver LO:s ledning

• M borde värna den svenska modellen men gör det inte

Om Moderaterna verkligen vill värna den svenska modellen borde de kunna ställa upp på dess krav, som skapar ordning och reda på arbetsmarknaden och säkerställer likabehandling av arbetstagarna. Allt annat är tomma ord, skriver bland andra Therese Guovelin, LO.

• LO: Låt inte valtaktik krossa ungas framtid, Alliansen

Regeringens förslag att högskolebehörighet ska ingå i yrkesprogrammen fick i praktiken ett enigt stöd från samtliga remissinstanser. Det borde ha gjort den här sakfrågan till en icke-fråga, men Alliansen har tillsammans med SD valt att göra det till en valtaktisk symbolfråga. Vi hoppas att Alliansen tänker om, skriver Therese Guovelin, LOs förste vice ordförande

• Vi kräver att S sätter tryggheten främst

Socialdemokraterna måste ta ett större ansvar för att lösa otryggheten på arbetsmarknaden. Fler skarpa reformförslag som stärker våra medlemmar kan även vända opinionen. Därför kräver vi bland annat höjd pension, stopp för sms-anställningar och att det ska bli enklare att få a-kassa. Det skriver Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin, LO.

• Nej, vi ljuger inte om Moderaternas politik

LO: M vill tvinga ner löner under levnadsstandard – låt oss vara tydliga om vad partiet planerar.Den senaste veckan har vi på LO kritiserats när vi påpekat vad som skulle ske om Moderaterna kommer till makten efter valet. Bland annat har en film där våra medlemmar uttrycker sin oro över en framtida moderatledd regering fått såväl ledande moderater som borgerliga ledarskribenter att gå i taket.

• Se över styrningen av grundskolan också

REPLIK DN DEBATT 12/3. Regeringens besked att utreda styrningen av gymnasieskolan är mycket välkommet, men vi vill att även grundskolan ska ses över. Det mest logiska vore att ge staten ett större ansvar för hela skolan, skriver LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin och Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

• Svenskt Näringsliv kan inte stoppa facket

Svenskt Näringslivs uppmaning om att förbjuda politiska samtal på arbetsplatser är ett desperat försök att stoppa facklig verksamhet under valrörelsen. Det riskerar dessutom att allvarligt inskränka yttrandefriheten på arbetsplatser runt om i landet, skriver LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin och Dan Gabrielsson ordförande för LO-distriktet i Västsverige.

• Stora samhällsklyftor kräver satsning på en jämlik skola

Samhällsklyftorna i Sverige är historiskt stora, visar ny statistik från SCB. Det gäller också i grundskolan, där familjebakgrunden avgör barns chanser att klara kunskapsmålen. Men det går att vända utvecklingen genom rejäla och omedelbara satsningar för en jämlik skola, skriver LO och Unga Örnar.

• Kraftig satsning på fritids ska göra skolan jämlikare

DN DEBATT 25/1. När skolan inte klarar att skapa jämlika möjligheter är det LO-medlemmarnas barn som drabbas hårdast. Resursstarka föräldrar kan kompensera genom att oftare läsa läxor med barnen. Arbetarföräldrar har inte resurser att göra det i samma utsträckning. Vi föreslår nu en stor välfärdsreform – införandet av lärfritids, skriver företrädare för LO.

• Lyssna på folket - sätt stopp för vinstjakten

Regeringen och LO: Fler partier borde inse att friskolereformen har slagit helt fel. 25 år efter friskolereformen är skolan en marknad där ett fåtal skolbolag dominerar, med vinstmaximering som främsta syfte. Nu är det dags att skapa verklig mångfald och en jämlik kunskapsskola för alla barn.

• Låt parterna sköta etableringen

Borgerliga politiker borde lägga ned stridsyxan, skriver LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin och Majlene Westerberg, ordförande LO-distriktet i Mellansverige. Det går bra för Sverige. Arbetslösheten är rekordlåg.

• Nolltolerans ska råda mot sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier är oförenligt med våra grundläggande fackliga värderingar. I uppropet #inteförhandlingsbart framkommer att vi har en stor utmaning framför oss och vi tar vittnesmålen på största allvar. Det skriver sex kvinnliga företrädare för LO och LO-förbunden.

• Den sociala pelaren — ett välbehövligt komplement i EU

Svenskt Näringsliv varnar för att EU:s försök att enas kring hur Europa ska bli mer rättvist kan begränsa medlemsländernas beslutanderätt. Men en sådan alarmistisk retorik är onödig, skriver Therese Guovelin och Monika Arvidsson.

• SD:s agerande visar vems sida partiet står på

Sverigedemokraterna är ett löntagarfientligt parti vars politik gynnar de rika. Det är ett faktum, även om Oscar Sjöstedt försöker hävda motsatsen.

• Fel om orsaken till matchningsproblemen

REPLIK DN Debatt 27/9. De moderata kommunpolitikerna hävdar att det vore bättre om kommunerna och privata entreprenörer har huvudansvaret för arbetsmarknadspolitiken. Inget kunde vara mer fel. Förslagen bygger nämligen på en felaktig idé om vad som är orsaken till dagens matchningsproblematik, skriver LO:s Therese Guovelin och Adnan Habibija.

• Upp till bevis när det gäller vinstjakten

LO välkomnar att regeringen nu lägger fram ett skarpt förslag om att begränsa vinsterna i välfärden. Nu är det upp till bevis för Allianspartierna och Sverigedemokraterna, står de på välfärdskapitalisternas sida eller vill de återföra mer resurser till skolan och äldreomsorgen. För oss är valet självklart. De skattepengar som du och jag betalar in ska användas till skola, vård och omsorg och inte till att berika riskkapitalister och andra som vill göra stora vinster på vår gemensamma välfärd. Privatiseringar och avregleringar har skapat stora problem i välfärden under lång tid. Sverige har i allt för hög grad blivit en välfärdspolitisk experimentverkstad, där kortsiktiga vinstintressen tillåts gå före kvaliteten i skola, vård och omsorg. En stor majoritet av LO-medlemmarna och svenska folket vill nu se ett stopp för vinstjakten. Vi är glada över att regeringen lyssnat på detta med sitt förslag om att begränsa vinsterna. Såväl alliansen som Sverigedemokraterna har i sin iver att smutskasta förslaget målat upp skräckscenarier med nedlagda skolor och begränsad valfrihet som följd. Men det är viktigt att komma ihåg att förslaget tydligt riktar in sig på de företag som är ute efter att tjäna stora pengar, inte de som vill göra ett bra jobb med tillräckliga resurser. Varje år tas sex miljarder kronor ut i övervinst av företag i välfärden enligt regeringens utredare. Det motsvarar 12 000 heltidstjänster i välfärden. Verksamheterna i välfärden skriker efter mer resurser och mer personal. Samtidigt skär de privata aktörerna ner på personal för att öka vinsten. Ofta skickas vinsterna sedan till skatteparadis för att riskkapitalbolagen ska slippa bidra till välfärden. Röstar riksdagen nej till förslaget kommer LO driva frågan i valrörelsen och verka för att fler ska rösta på Socialdemokraterna för att få stopp på vinster i välfärden. Till skillnad från Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna kommer vi aldrig att ändra uppfattning när det gäller vinstjakten. Vinster ska återinföras där de hör hemma: i den välfärd som skattebetalarna varit med och finansierat Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande Krister Johansson, ordförande LO-distriktet i Norra Sverige

• Ökade klyftor minskar BNP-tillväxten

SLUTREPLIK DN Debatt 24/8. Skattebetalarna och Timbro tycker att LO har fel när vi menar att skola, vård och omsorg behöver ytterligare resurser. Det är en analys de är tämligen ensamma om. Alla seriösa bedömare, såväl Konjunkturinstitutet, Finansdepartementet som SKL, är överens om att offentlig sektor behöver ett betydande resurstillskott de närmaste åren, skriver LO:s ledning