LO: Regeringen väljer att öka arbetslösheten och skära i välfärden

Regeringen låter bli att agera mot arbetslösheten i vårbudgeten, anser LO. - Byggarbetare sägs upp här och nu och det skärs ner i vård, skola och omsorg. Det är akuta problem som regeringen struntar i, säger LOs ordförande Susanna Gideonsson.

LO har länge krävt större investeringar i Sverige – det gäller allt från vård, skola och omsorg till försvar och brottsbekämpning. LO har också velat se mer riktat stöd till vanliga LO-förbundshushåll under kostnadskrisen.

- Ingen regering löser allt det i en vårbudget. Men det är ett politiskt val att inte göra mer för att stoppa den akuta krisen i byggsektorn eller att stoppa fortsatta  nedskärningar i vård, skola och omsorg, säger LOs ordförande Susanna Gideonsson.

- Bara för att gå tillbaka till den redan slimmade vård, skola och omsorg vi hade innan kostnadskrisen skulle staten behövt skjuta till trettio miljarder.

- Till höstens budget vill vi se en satsning på Sverige och svenska arbetare. Och att regeringen drar tillbaka förslag som försämrar våra försäkringar mot arbetslöshet och sjukdom. Regeringen måste också fortsatt uppfylla sin del av parternas  överenskommelse om studier och omställning mitt i arbetslivet.