Författaren och poeten Helene Rådberg får årets Ivar Lo-pris

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris år 2024 tilldelas poeten och författaren Helene Rådberg.

Helene Rådberg får priset med följande motivering:

Helene Rådberg har genom sina dikter och romaner synliggjort anställda inom vård och omsorg, arbetande kvinnors utsatthet – men också deras frihetslängtan och vilja till motstånd. Hennes senaste roman Kvinnorörelse (2022) ger röst åt arbetarkvinnorna som bar upp frikyrkorörelsen och arbetarrörelsen. Det är en berättelse om hur Sverige demokratiseras underifrån – av människor som arbetar hårt, läser, studerar och står upp för det som de tror på. För rätten att få tala utan att bli avbruten. För frihet och människovärde. I dragiga kåkar i stadens fattigaste kvarter brinner en läslampa som ger hopp om en bättre framtid.

Helene Rådberg är född 1950 i Sandviken och debuterade 1998 med Mellan henne och jag. Sedan dess har hon gett ytterligare fyra diktsamlingar varav Politiken (2018) är den senaste. I slutet av 2019 kom hennes första roman, Mammajournalerna, och under hösten 2022 romanen Kvinnorörelse.

Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari. Tid och plats meddelas senare

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris är ett av Sveriges största litterära priser och har delats ut sedan 1986. Läs mer om priset här: https://ivarlopriset.se/om-priset/

För ytterligare information, kontakta:

Mats Erikson, email mats.erikson@lo.se, tel. 070-655 2546