Låt parterna sköta etableringen

Borgerliga politiker borde lägga ned stridsyxan, skriver LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin och Majlene Westerberg, ordförande LO-distriktet i Mellansverige. Det går bra för Sverige. Arbetslösheten är rekordlåg.

Publicerad i Motala & Vadstena tidning 10 januari 2018

Bland unga är antalet utan jobb lägre än på tio år. Men den som saknar gymnasieexamen har fortfarande svårt att ta de lediga jobb som finns. I denna grupp är majoriteten nyanlända som saknar rätt kunskaper. Samtidigt skriker arbetsgivarna efter folk - företagen är i akut behov av undersköterskor, truckförare och elektriker.

Därför har fack och arbetsgivare satt sig vid förhandlingsbordet. Modellen vi kommit överens om heter etableringsjobb. Här ska den som är arbetslös kombinera arbete med riktig utbildning. Nu återstår intensiva förhandlingar med regeringen om hur bland annat utbildningsplatser kan garanteras.

Medan fack och arbetsgivare tagit samhällsansvar i en framtidsfråga har borgerliga politiker fortsatt att skrika sig hesa. Mantrat om "enkla jobb" och sänkta löner har upprepats gång på gång, trots att inget i Alliansens eget förslag om så kallade "inträdesjobb" skulle lösa kompetensbristen på arbetsmarknaden.

Tvärtom är "inträdesjobb", med lagstiftat maxtak på lönen, ett riskabelt projekt som kan skapa spridningseffekter på allas löneutveckling. Inte nog med det. Att förbjuda parterna att stifta kollektivavtal för vissa grupper är ett hot mot hela den svenska modellen.

Man kan fråga sig hur det kommer sig att oppositionen förlorat sin kunskap om hur löner sätts i Sverige. Är det för att de vill reducera en viktig samhällsinsats till en politisk prestigefråga? Jan Björklund och Annie Lööf borde lägga ned stridsyxan och låta parterna sköta sitt.

Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande

Majlene Westerberg, ordförande LO-distriktet i Mellansverige