Mariette vinner LOs stipendium för facklig feminism

Jämställdhet LOs årliga stipendium för facklig feminism delas i år ut till Kommunal i Örebro. Prispengarna på 50 000 kronor går till att starta upp ett fackligt nätverk för kvinnor. Nätverket ska bli en trygg plats för kvinnor att göra sina röster hörda i, berättar den lokala företrädaren Mariette Kemhagen.

Maria Hven och Mariette Kemhagen, Kommunal Örebro, mottar det feministiska stipendiet av LOs ordförande Susanna Gideonsson.

Engagera fler för ökad jämställdhet

För fjärde året i rad delar LO ut ett fackligt feministiskt stipendium på 50 000 kronor. Stipendiet ska stötta konkreta projekt eller aktiviteter bland LOs medlemsförbund för att stärka det fackligt feministiska arbetet. Syftet med utdelningen är att uppmuntra fler att engagera sig för ökad jämställdhet och allas lika värde och rätt i arbetslivet.

I år delas priset ut till en lokal Kommunalsektion med säte i Örebro. Med hjälp av stipendiet vill pristagarna anordna samtal och föreläsningar om centrala yrkes- och jämställdhetsfrågor. Mariette Kemhagen tog initiativ till nomineringen och blev först chockad när beskedet om vinsten kom.

- Även om jag tror stenhårt på den här idén vågade jag inte hoppas för mycket på att vi skulle vinna. Nu är jag bara jätteglad och otroligt stolt över vårt projekt. Vi ser så mycket fram emot att få göra verklighet av våra planer, säger hon.

Som kvinna på arbetsmarknaden, särskilt i kvinnodominerade branscher, står man inför utmaningar som historiskt sett hamnat i skymundan på grund av den manliga dominansen på arbetsmarknaden.

- Det känns som att våra behov inte tas på allvar på samma sätt som männens. Därför behöver vi trygga platser där vi är fler som upplever liknande saker och tillsammans kan prata om dem, utan att bli ifrågasatta. En sån plats hoppas vi att det här nätverket kan bli, berättar Mariette Kemhagen.

Vad hoppas du mest på?

- Att vi får en plats som är trygg och att vi kan organisera oss bättre när vi kan prata tillsammans och ta idéer av varandra, säger Mariette Kemhagen.

Stipendiet delades ut på första maj i Göteborg av LOs ordförande (se film nedan).

- Jag är så stolt över att se den här typen av projekt inom LO-kollektivet. Det är precis såna här initiativ, som skapar fler möjligheter för kvinnor att göra sina röster hörda, som bidrar till att vi kan bedriva ett mer förankrat och effektivt jämställdhetsarbete på arbetsmarknaden, säger Susanna Gideonsson