LO välkomnar höstbudgeten – kräver politiskt ansvarstagande

Ekonomi LO menar att höstbudgeten innehåller flera delar som är nödvändiga för en nystart för Sverige och ger vanligt folk välbehövliga ekonomiska lättnader. Bland de viktiga förslagen pekar man ut möjligheten för äldre utslitna att få sjukersättning och avdragsrätten för a-kasseavgiften.

Foto: Fredrik Sandin Carlson

- För LO-förbundens medlemmar är flera av förslagen efterlängtade. Familjeveckan underlättar livet för alla som inte kan gå tidigare från jobbet eller vobba. Vi har även sett nödvändiga förstärkningar av sjukförsäkringen som ger trygghet för tiotusentals. Regeringens jobbpaket kan trycka tillbaka långtidsarbetslösheten, säger Susanna Gideonsson, ordförande för LO.

LO välkomnar också investeringar i väg- och spårtrafik och kapacitetsförstärkningarna i elnätet.

- Sverige behöver vara i framkant i klimatomställningen. Ingen ska lämnas kvar och alla branscher behöver göra sin del, därför är det bra att se satsningar på grön industri och infrastruktur. Dessa satsningar ger också nya jobb, säger Susanna Gideonsson.

Susanna Gideonsson uppmanar nu alla partier i riksdagen att ta ansvar för den nystart Sverige behöver. Hon riktar sig särskilt mot Vänsterpartiet och Centerpartiet.

- Både C och V har fått igenom hjärtefrågor som inte alltid ligger LO närmast, men nu är det dags för lite ansvar. Sverige har inte tid för ytterligare politiskt tjafs som hindrar nödvändiga investeringar och reformer som ökar jämlikheten. Samtliga partier måste lämna oredan bakom sig, säger Susanna Gideonsson.