Tillsammans – om facklig samverkan och lagändringarna av strejkrätten

Kollektivavtal Konflikterna i hamnarna har fått allt mer uppmärksamhet i massmedia. Det är David mot Goliat säger någon. Stora står mot de små. Någon annan ropar – det är etablissemanget mot vanligt folk. Men verkligheten är sällan så enkel som man kan tro.

Vad vi lovar varandra i facket och hur vi håller ihop den fackliga kartellen

Bilderna av strejkrättsuppgörelsen som gjordes mellan fack och arbetsgivare 2018 är många. En del har beskrivit uppgörelserna som ”begränsningar” av strejkrätten. Varför står LO och förbunden kvar vid uppgörelsen? Det finns fackligt förtroendevalda som är upprörda och frågande. Medlemmarna har oklara kunskaper om uppgörelsen. Hur tänker LO och förbunden? Den här skriften kan förhoppningsvis hjälpa till förståelse. Den ger inte svar på alla frågor. Skriften vänder sig till dig som vill veta mer.

Syftet är att förklara och fördjupa resonemangen om hur man kan tänka fackligt. Skriften handlar om: Vad vi lovar varandra i facket och hur vi håller ihop den fackliga kartellen. Hur strejkrätten regleras. Men även om strejkvapnets betydelse och varför uppföranderegler är viktiga. Varför LO och förbunden ska stå kvar vid strejkrättsuppgörelsen.