Berit Müllerström

• Nolltolerans ska råda mot sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier är oförenligt med våra grundläggande fackliga värderingar. I uppropet #inteförhandlingsbart framkommer att vi har en stor utmaning framför oss och vi tar vittnesmålen på största allvar. Det skriver sex kvinnliga företrädare för LO och LO-förbunden.

• Slutreplik: Regler för skyddsombud finns redan och behöver inte ändras

Svenskt Näringsliv säger att de vill anpassa arbetsmiljöarbetet till framtiden. Visionen de presenterar är dock en återgång till 1930. Den beskriver hur förhållandet såg ut före Saltsjöbadsavtalet och innan arbetarskyddslagen slog fast att skyddsombud är lagliga om de utsetts av arbetstagarnas fackliga organisation, samt förordade skyddskommittéer på större arbetsplatser.

• Arbetare skadar sig varje dag - ändå vill Svenskt Näringsliv göra arbetsmiljön sämre

Svenskt Näringsliv vill manövrera ut facket från arbetsmiljöfrågor och sätta löntagarnas hälsa på spel. De väljer ideologi före verklighet, skriver Berit Müllerström och Lena Johnsson, LO.

• Motverka kränkningar med anställningstrygghet!

Berättelserna om sexuella trakasserier i arbetslivet flödar under hashtaggen #MeToo. Nu måste vi på allvar diskutera hur vi förhindrar att kvinnor utsätts för sexuella kränkningar i jobbet. En del av lösningen stavas tryggare anställningar. Det måste även arbetsgivarna inse, skriver LO:s andre vice ordförande Berit Müllerström

• Ökade klyftor minskar BNP-tillväxten

SLUTREPLIK DN Debatt 24/8. Skattebetalarna och Timbro tycker att LO har fel när vi menar att skola, vård och omsorg behöver ytterligare resurser. Det är en analys de är tämligen ensamma om. Alla seriösa bedömare, såväl Konjunkturinstitutet, Finansdepartementet som SKL, är överens om att offentlig sektor behöver ett betydande resurstillskott de närmaste åren, skriver LO:s ledning

• Låt vanligt folk få skörda en större del av välståndet

I dagarna träffas regeringen på Harpsund för att diskutera höstens budget. Från LO:s sida hoppas vi på en budget med rejäla reformer som tar itu med de stora utmaningar vårt land står inför. Reformer som på allvar bryter den ökande ojämlikheten, skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och tre av hans närmaste medarbetare.

• Nazisternas inmarsch – demokratiskt haveri

Debattörerna: Ett misslyckande att polisen inte kunde garantera säkerheten i Almedalen

• Berit Müllerströms tal

”Det är arbetare som får betala ojämlikhetens pris”. Det sa LOs andre vice ordförande, Berit Mullerström, under sitt Första maj-tal i Lerum och Härryda.

• Sverige måste ha råd med välfärd i världsklass

Det måste vara möjligt att säkerställa att högkvalitativ vård finns över hela landet”, skriver Berit Müllerström, Åsa-Pia Järliden Bergström och Joa Bergold.

• Slutreplik angående LOs debattartikel kring jämlikhet

I repliker från Centerpartiet, Grön ungdom och TCO på vår debattartikel kring jämlikhet ifrågasätts om vi står upp för ett öppet och solidariskt samhälle. En del handlar nog om uppriktiga frågor och en del om missuppfattningar och feltolkningar men vi vill på ett mycket tydligt sätt slå fast vad vi menar och vad vi vill.

• Så kan vi bygga Sverige starkt med ökad jämlikhet

LOs medlemmar har något att berätta. Det är berättelsen om ett annat Sverige än det som brukar synas i mediedebatten, där avdrag för hemstädning uppmärksammas mer än otrygga anställningar, delade turer och visstider. Där ett snöoväder i Stockholms innerstad behandlas som en riksnyhet.

• Miljöbilar – snart bara för de rika

Det är nedslående att konstatera att de förslag som nu ligger på regeringens bord endast ger hög¬inkomst¬tagare och personer med tjänstebil ekonomiska morötter att välja miljövänligt, skriver Berit Müllerström, LO, och Fredrik Daveby, Motormännens Riksförbund.

• Så ökar vi läsandet och minskar klassklyftorna

Regeringen måste bredda sitt arbete och involvera folkrörelser och studieförbund för att få fler vuxna att läsa och ta del av samhällslivet, skriver Helén Pettersson, förbundsordförande ABF och Berit Müllerström, andra vice ordförande LO.

• Tillgänglighet hör hemma i nytt EU-direktiv

Riksdagen ska onsdagen den 26 oktober ta ställning till ett nytt EU-direktiv. Direktivet har utformats för att öka kraven på företagens arbete med hållbarhet och mångfald. Nu är det upp till bevis för riksdagens ledamöter att leverera en tolkning som tar fasta på behoven av bra sociala villkor och god tillgänglighet för Sveriges befolkning.

• Sänkta löner fel väg att gå

Jonas Frycklund har rätt i att parterna – och samhället i övrigt – behöver utveckla nya vägar för de som har svårt att möta kraven på arbetsmarknaden. Men kravet på frysta eller sänkta lägstalöner säger LO bestämt nej till – eftersom det inte fungerar, skriver Berit Müllerström, LOs andre vice ordförande.

• Har SD-ledningen varit på bjudmiddag nu igen?

SD tänker rösta för fortsatt lönedumpning på svensk arbetsmarknad. Direktörerna kan lita på att Åkesson alltid ställer upp när de kallar, skriver LOs andre vice ordförande Berit Müllerström.