Facket direkt facketdirekt.nu

LO säger upp förhandlingsordningen om avtalsförsäkringar

Kollektivavtal LO säger upp förhandlingsordningen om avtalsförsäkringar med Svenskt Näringsliv. - Sedan 2013 har vi inte fått igenom en enda förbättring för våra medlemmar. Därför ser vi ingen annan utväg än att säga upp förhandlingsordningen, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

LOs förslag till förbättringar för medlemmarna möter på hårt motstånd från arbetsgivarna. Foto: Lars Forsstedt

LO får inte gehör för förbättringar

Den nuvarande förhandlingsordningen, det vill säga det sätt arbetsgivare och fack förhandlar kring försäkringsfrågor, har funnits sedan 2013. Men trots flera försök av LO att få till förbättringar när det gäller till exempel pension och sjukförsäkringar har man inte fått gehör från Svenskt Näringsliv. Därför väljer nu LO att säga upp den rådande förhandlingsordningen.

- Eftersom Svenskt Näringsliv blockerat alla försök till förbättringar när det gäller frågor som berör arbetsskador, livförsäkringar och pensionsvillkor ser vi ingen annan utväg än att säga upp den nuvarande förhandlingsordningen, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.