Vi kompromissar aldrig om tryggheten för vanligt folk

Anställningsvillkor Vi kompromissar gärna för att bygga Sverige starkare, men vi kompromissar aldrig om tryggheten för vanligt folk. Om det skulle krävas är LO redo att mobilisera den fackliga valorganisationen för ett extraval, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson med anledning av regeringsförhandlingarna.

Karl-Petter Thorwaldsson
Om det skulle krävas är LO redo att mobilisera den fackliga valorganisationen för ett extraval, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: Klara Linder

Medlemmars trygghet går först

Om de politiska partierna tänker lagstifta om lönesänkningar och försämringar av löntagarnas trygghet på jobbet så tvekar inte LO att ta strid.

– Vi kompromissar gärna för att bygga Sverige starkare, men vi kompromissar aldrig om tryggheten för vanligt folk, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

– Om valet står mellan försämrad arbetsrätt och sänkta löner eller ett extraval är vårt besked tydligt: vi är redo att mobilisera vår fackliga valorganisation igen.

Svenska modellen gynnar både löntagare och företag

När borgerliga partier vill sänka löner för nyanlända och urholka lagen om anställningsskydd är det ett brott mot den svenska modellen där parterna gör upp om reglerna på arbetsmarknaden, menar LOs ordförande och pekar på att modellen är effektiv.

– Vi har redan kommit överens med arbetsgivarna om etableringsjobb för nyanlända, och vi är även beredda att förhandla om den framtida arbetsrätten. Låt oss utveckla den svenska modell som gynnar både löntagarna och Sveriges företag.

Växande klyftor med borgerlig politik

Sverige befinner sig i ett svårt läge. Konjunkturen är på väg ner och behovet av reformer är stort. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna förvärrar Sveriges problem genom att sänka skatten för de rikaste och därmed öka klyftorna.

– Sverige behöver så snart som möjligt en stark regering. Vi behöver samarbete över blockgränsen för att genomföra de reformer som krävs, säger LOs ordförande.

– Det kommer självklart att kräva kompromisser. Sådana är LO vana vid. Hela vår historia bygger på förhandlingar och överenskommelser med våra motparter. Men vi har aldrig kompromissat om våra medlemmars trygghet på jobbet. Det tänker vi inte göra nu heller.