Välfärd, LAS, kvinnors arbetsliv och kamp mot högerextremism i fokus för LO på Första maj

Första maj Välfärd, LAS, kvinnors arbetsliv och kamp mot högerextremism var i fokus när LOs ledning talade på Första maj. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson krävde att Socialdemokraterna bjuder in Centern och Liberalerna till en pakt om välfärden.

LOs ledning

Bjud in Centern och Liberalerna till en välfärdspakt för att komma tillrätta med det svenska välfärdsunderskottet. Det var LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldssons budskap till regeringen på Första maj i Kalmar. Över 100 miljarder behöver investeras de kommande åren för att förbättra kvaliteten i välfärden, enligt LO-ordföranden.

Jag uppmanar den socialdemokratiskt ledda regeringen att bjuda in Centern och Liberalerna till förhandlingar om en välfärdspakt för att stärka välfärden de kommande åren. Vill Annie Lööf hota med en regeringskris för att fortsätta att sänka skatterna för de rikaste, då får hon göra det. Den fajten måste Socialdemokraterna ta, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Karl-Petter Thorwaldssons Första maj-tal 2019

Facket måste agera mot de högerextrema

Therese GuovelinLOs förste vice ordförande, talade i både Norrköping och Linköping. Hon varnade för den växande högern i Europa och uppmanade åhörarna att stå upp för jämlikhet och demokrati.

När högern vill ställa grupper mot varandra, i Sverige och i Europa, så är det vårt ansvar att säga ifrån. Vi ska alltid hålla ihop och stå upp för ett jämlikt samhälle och för demokratin.  Vi har ett ansvar – var och en av oss – att agera, reagera och organisera mot högerextremism och mot orättvisor.

Therese Guovelins Första maj-tal 2019

Hot om lagstiftning kan skada den svenska modellen

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson fokuserade på hotet om lagstiftning kring arbetsrätten när han talade i Lindesberg.

Att så tydligt hota med lagstiftning om LAS riskerar att skada den svenska modellen. Det kan göra det svårare för parterna att förhandla och kan rubba balansen på arbetsmarknaden. Det är parterna som ska reglera svensk arbetsmarknad, inte politikerna, enligt LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Det är bra att arbetsgivarna enligt direktiven till LAS-utredningen ska få ett ökat ansvar för omställning och kompetensutveckling. Men samtidigt ska det bli fler undantag i turordningsreglerna och billigare att säga upp anställda. Det betyder mer makt åt arbetsgivaren och mindre trygghet för dig som anställd.

Torbjörn Johanssons Första maj-tal 2019

En jämställd arbetsmiljö

LOs andre vice ordförande Berit Müllerström höll sitt tal i Varberg. Det handlade bland annat om kvinnors och mäns olika förutsättningar i arbetslivet, vilket ofta leder till att kvinnor får sämre pension:

Visst arbetar vi inom LO-familjen för att klyftorna mellan lönerna i de kvinnodominerade yrkena och manligt dominerade yrkena ska minska. Men det handlar också om andra villkor i arbetslivet. Om ofrivillig deltid, hyvling av arbetstid och inte minst om arbetsmiljön. Arbetsmiljön som gör att kvinnors kroppar tar slut. De orkar inte arbeta mer, säger LOs andre vice ordförande Berit Müllerström.

Berit Müllerströms Första maj-tal 2019