Facket Direkt

LOs Ungforum backar idolerna

Organisering LOs Ungforum sluter upp bakom Musikerförbundets krav på kollektivavtal. Löner och villkor påminner om 1800-talet i de kontrakt deltagarna i Idol tvingas skriva under för att få en av de åtråvärda platserna i tävlingen.

Manifestation på ungdomsforum 2016
LOs Ungforum stöttar idolerna Foto: ungforum, LO

Skandal säger LOs ungsekreterare

Josefin Johansson- Det är under all kritik att Fremantle vägrar teckna kollektivavtal för sina deltagare i Idol. Här ser vi återigen hur unga människor blir utnyttjade av sin arbetsgivare i sin jakt efter att få ett jobb de vill ha. Jag är oerhört stolt över att unga medlemmar från alla LOs förbund ställer sig upp stöttar Musikerna i detta. För det är skandal helt enkelt, skandal, säger Josefin Johansson LOs ungsekreterare.

250 unga på nordens största tvärfackliga samling

LOs Ungforum är nordens största tvärfackliga samling som genomförs varje år. Under tre dagar träffas fackligt aktiva med målet att stärka den tvärfackliga ungverksamheten i våra distrikt. I år träffas 250 unga aktiva på Runö i Åkersberga den 23-25 november.

- Årets tema är organisering. Målet är att vi ska utgå ifrån våra egna kärnfackliga frågor och bygga verksamhetsidéer kring dessa som deltagarna efter avslutat forum tar med sig hem till sitt distrikt att jobba vidare med. Så, istället för att som tidigare år haft olika seminarier på olika teman kommer varje deltagare att arbeta med en sakfråga under längre tid, en hel dag för att vara exakt, säger Josefin Johansson.

Läs mer om Ungforum och se alla bilder som tagits.

Christina Jonsson