LO hyllar S-löfte om en extra veckas ledighet för föräldrar

Jämlikhet Socialdemokraterna har nu presenterat sitt valmanifest. LO välkomnar särskilt löftet om en extra veckas ledighet för barnfamiljer. LOs ordförande ser det som en klassrättvisereform som gör skillnad i vardagen för medlemmarna och deras familjer.

En familjevecka per förälder

Socialdemokraternas förslag om en så kallad familjevecka innebär en extra veckas ledighet för varje förälder att använda när barnen inte kan vara i skolan. Reformen har särskilt stor betydelse för LOs medlemmar som har mer styrda arbeten.

- För en metallarbetare som inte kan ta med sig jobbet hem eller en butiksanställd som inte kan lämna kassan när barnens skola är stängd är det ett viktigt vallöfte som ger en större möjlighet att vara hemma med sina barn, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

- För våra medlemmar kommer det här att göra stor skillnad. Många har svårt att spara föräldradagar. De behöver ta ut sju dagar i veckan för att familjens ekonomi ska gå ihop. Och sedan, när barnet skolats in på förskolan, är dagarna slut.

Jämlikt föräldraskap

LOs ordförande pekar på hur olika det kan se ut:

- Har du ett välavlönat jobb och kan få den högsta ersättningen från föräldraförsäkringen, då kanske du klarar dig på fem dagar i veckan. Eller kanske tre. När barnet sedan börjar förskolan har du många dagar sparade.

- Med dagens besked tar vi ytterligare ett steg i riktning mot ett jämlikt föräldraskap, säger Karl-Petter Thorwaldsson som ser förslaget som en klassrättvisereform.

- Nu gäller det bara att Socialdemokraterna får fortsätta att styra landet. Då får Sveriges föräldrar mer tid tillsammans med sina barn.

Om förslaget

Socialdemokraternas vallöfte innebär en extra veckas ledighet för föräldrar. Föräldrar som arbetar får fem lediga dagar var som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar och liknande. Förslaget gäller för föräldrar till barn mellan 4 och 16 år. Läs mer om Socialdemokraternas vallöfte här.

Socialdemokraternas valmanifest - Det största trygghetsprogrammet i modern tid