Facket Direkt

Försvara eller förändra sjukförsäkringen

Försäkringar När frågan diskuterades vid ett seminarium i Almedalen på måndagen såg alla medverkande behov av förbättringar i försäkringen.

publikbild sjuksem Almedalen
Fullsatt sjukförsäkringsseminarium i Almedalen.

Ingen vinnarfråga för regeringen

- När rehabiliteringskedjan infördes var många remissinstanser väldigt kritiska och kritiken har fortsatt. LOs utredare Kjell Rautio redovisade siffror på att 44 procent är negativa till den nya sjukförsäkringen.

Bara 9 procent var positiva. Av de som någon gång under året varit sjukskrivna är hela 61 procent negativa och bara 4 procent har blivit mer positiva. 1 000 personer mellan 18 - 74 år tillfrågades i en Novus Opinion-undersökning mellan den18-24 februari i år.

- Sjukförsäkringen är ingen vinnarfråga för den sittande regeringen. De har stora problem med den, konstaterar Kjell Rautio.

Regeringens företrädare och ledamot i Socialförsäkringsutskottet, Solveig Zander anser att vi har fått en sjukförsäkring som är på rätt väg.

- Vi har fått ner sjuktalen som tidigare var problemet. Folk har fått hjälp och stöd att komma tillbaks. Tidigare fick personer vara sjukskrivna utan åtgärder. De korta sjukfallen har minskat och det är viktigt att vi tar tag i problemen tidigt.

Vi har fått ett systemskifte

Tomas Eneroth, vice ordförande i Socialförsäkringsutskottet för S håller med om att det fanns brister tidigare.

- Men det system vi har fått nu har gjort sjuka människor sjukare och fattigare. De som har råd kan skaffa en kompletterande sjukförsäkring men det ska du inte behöva göra. Vi har fått ett systemskifte. I dag utförsäkras människor i väntan på operation.

Gunvor Eriksson är talesperson för jämställdhets- och folkhälsopolitik för Miljöpartiet.

- Människor känner att de inte kan lita på försäkringen. Nästan alla känner någon som drabbats av det nya systemet. Gör om tidsgränserna till avstämningspunkter.

Solveig Zander hävdar att 98 procent av de som söker ersättning får det man vill ha.

- I debatten låter det som om siffrorna är tvärt om.

Normalfallet gäller före individen

Tomas Eneroth känner att här lever man i olika världar.

- Hur många fall ska vi behöva berätta om för att bli trodda? Grundproblemet är att försäkringen inte tar hänsyn till personen utan till ett normalfall. Här finns aspekten klass och kön och kvinnor drabbas mest. Samhället ska vara starkast när du är som svagast.

Gunvor G Eriksson vill se en försäkring som har golv och tak och som ska gälla för alla.

- Sedan 2010 stiger sjuktalen igen. Kvinnor har svårare än män att få ersättning från sjukförsäkringen. Vi ska ha en omställningsförsäkring också för dem som inte har hunnit få in foten på arbetsmarknaden.

Kvinnorna drabbas mest

Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, förklarar varför sjukförsäkringen är så viktig för LO.

- LO-medlemmarna har de tuffaste arbetsvillkoren på arbetsmarknaden och kvinnorna drabbas mest. Det handlar om både klass och kön. Människor blir inte utförsäkrade för att de blivit friskare utan för att de nått en bortre gräns. Jag ska kunna lita på att försäkringen hjälper mig tills jag kommer i arbete igen.

Catharina Bäck representerar Svenskt Näringsliv.

- Det är viktigt att ta tillvara arbetsförmåga och det gjorde man inte riktigt tidigare. Det är bra med tidiga aktiviteter men det kräver att alla aktörer är där redan från början. Det fungerar inte riktigt. Det är problematiskt att prövas mot arbetsmarknaden redan efter 180 dagar. Försäkringen fungerar bättre an tidigare men det finns saker att göra.

Så vill vi förändra

Seminariets moderator Elisabeth Brandt Ygeman vill veta vilka förändringar panelen vill se i sjukförsäkringen.

Solveig Zander, Centerpartiet vill se fler och bättre rehabiliteringsmetoder för att passa olika personer.

- Företagshälsovården måste också tillbaka till företagen. Det måste till ett samarbete mellan myndigheterna. Nu finns ingen som har huvudansvaret att se till att personen kommer tillbaks till arbetet. Taket i försäkringen måste höjas så människor inte behöver gå från hus och hem. Vi måste få en sjukförsäkring som vi kan lita på. Där har vi brustit.

Gunvor G Eriksson vill egentligen se en gemensam försäkring för sjuk- och a-kassa men har förstått att det inte är något LO vill ha.

- Men gör om karensavdraget till ett procentuellt avdrag för att inte lågavlönade kvinnor ska drabbas så hårt. Tydliggör arbetsgivarnas ansvar. Också de som har en nedsatt arbetsförmåga måste få vara med på arbetsmarknaden.

Tomas Eneroth vill stoppa utförsäkringarna och höja taken.

- Det pågår en privatisering av våra försäkringar. Jag vill inte ha ett sådant samhälle. Vi måste satsa på förebyggande åtgärder som arbetsmiljöforskningen och företagshälsovården och den ska vara certifierad och kvalitetssäkrad.

Catharina Bäck menar att arbetsgivarna behöver hjälp och stöd.

- De behöver verktyg i de här frågorna som kanske inte kommer så ofta om man bara har fem anställda. Och ett bättre högkostnadsskydd för korttidsfrånvaro skulle vara bättre än en slopad andra sjuklönevecka.

LOs Tobias Baudin har inga färdiga förslag.

- Men vi sträcker ut en hand för diskussioner. Det förebyggande arbetet är väldigt viktigt. Våra medlemmar vill jobba till 100 procent av sin förmåga.

Läs rapporten Bristande tilltro - svenska folket om sjukförsäkringen.

Christina Jonsson