Facket Direkt

Fackliga hjältedådet 2016 utfördes av Claes Thim

Ung i facket Claes Thim, Elektrikerförbundet, prisas för Årets fackliga hjältedåd 2016 för sina insatser i samband med att arbetsmiljön på Mall of Scandinavia visade sig farlig för dem som arbetade med att det gigantiska köpcentret skulle stå klart.

Claes Thim tar emot priset av Andrea Törnestam SSU och Josefin Johansson LO.
Claes Thim har utfört 2016 års Fackliga hjältedåd. Foto: LO Ung

Claes Thim tog emot priset

– Tack så otroligt mycket för ett pris som betyder enormt mycket. Jag vill dela det med alla fackliga förtroendevalda på golvet. Det är ert pris också, säger en tagen Claes Thim när han får ta emot priset från utdelarnaSSUs förbundssekreterare Andrea Törnestam och LOs ungsekreterare Josefin Johansson.

Han hade bland annat uppmärksammat att det saknades säkra utrymningsvägar och att brandfarligt material låg framme. Det hela blev mycket uppmärksammat efter ett inslag i Uppdrag granskning i SVT.

Skyddsombud är ett otroligt viktigt fackligt uppdrag

– Ni som inte är skyddsombud, det saknas omkring 100 000 skyddsombud. Det måste bli fler, så ta en funderare, säger han till de många åhörarna i Stora salen på Runö.

En uppmaning som han vill rikta till fler.

– Man räddar liv.  Det är ett så viktigt uppdrag. Det behövs människor som vågar säga ifrån.

Läs mer på LOs ungforum.