Europafackets framtidsprogram ger oss styrka

Arbetsmarknad Efter fyra dagar av intensiva debatter beslutade EFS-kongressen om verksamhetsprogrammet för den kommande kongressperioden. Det är ett framtidsprogram och ett startskott på ett långsiktigt arbete som omfattar hela Europa.

Sociala pelaren

Som bas i arbetet ligger de 20 punkterna i EUs sociala pelare.

- Första steget var att få alla medlemsländer att skriva under intentionen. Det riktigt hårda arbetet ligger framför oss, att få alla medlemsländer att implementera dessa i sin egen lagstiftning, sin egen kultur och i sina egna samhällen, säger Therese Guovelin, LOs förste vice ordförande.

Europafackets framtidsprogram fokuserar främst på arbetslivet och arbetsmarknaden, men i dagens samhälle hänger allt ihop och i programmet finns skrivningar och målsättningar som täcker många områden.

Ibland ägs frågorna av beslutande församlingar på europeisk nivå, men ofta är det frågor som medlemsstaternas parlament har makt över.

- För att vi ska nå målen behöver vi jobba på europanivå, på nationell nivå, men också på riktigt lokal nivå. Nu har vi ett gemensamt program, det ger oss styrka och det kommer att få genomslag, säger Therese Guovelin.

Stolt över LOs insats

600 ombud från 90 olika medlemsorganisationer har varit representerade på kongressen. Det har varit långa dagar och mycket information att ta in. Alla inlägg och tal från scenen har översatts till 10 olika språk.

- Ja, från tidig morgon till sen kväll har debatten i plenum pågått. Uppdraget som ombud på en kongress är inte en gnutta glamoröst, säger en annars mycket nöjd Therese Guovelin.

- Vi har representerat Sveriges arbetare på denna kongress och vi har fört deras talan på bästa sätt under dessa dagar. Så här på kongressens sista dag känner jag en oerhörd stolthet över LOs insats, avslutar Therese Guovelin.

Uttalanden av kongressen

Kongressen gjorde tre uttalanden under fredagen. Ett som handlade om att stötta ÖGB, det österrikiska facket, i deras kamp för att sätta stopp för den slakt av de fackliga rättigheterna som den högervridna regeringen i Österrike har påbörjat. Det andra uttalandet gjordes till stöd för fackligt aktiva i Iran och det tredje uttalandet handlar om Brexit.

Läs mer om EFS-kongressen här

Emilia Winberg