EU överlever de stora utmaningarna

Internationellt Trots stora utmaningar för EU med flyktingkris, arbetslöshet, stora klyftor i samhället, terroristhot och Brexit, tror EU-minister Ann Linde och journalisten Alexandra Pascalidou att Sverige är med i EU om 20 år.

Ann Linde, Sveriges EU- och handelsminister.
Många EU-frågor är viktiga i svenskarnas vardag utan att de vet om det. Foto: Jonas Wall

EUs stora frågor

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde i debatt med journalisten, författaren och samhällsdebattör Alexandra Pascalidou diskuterade under ett EU-seminarium i Almedalen vilka de största utmaningar respektive potential EU står inför.

Ann Linde tycker att Tyskland har varit fantastiskt på att hålla ihop Europa under de påfrestningar som EU haft.

- Det är en väldigt stor bedrift. Jag hoppas att Frankrike och Tyskland orkar hålla emot de främlingsfientliga krafterna och föra de europeiska frågorna framåt. Personligen ser jag det som EUs största utmaning.

Ann Linde anser att de stora frågorna som måste klaras av är miljöfrågorna, främlingsfientligheten och säkerheten.

- Utan EU hade det inte blivit något klimatavtal och EU kan hålla emot Ryssland som vid annekteringen av Krim.

Viktiga EU-frågor i folks vardag

Det är oftast de stora frågorna inom EU som kommuniceras.

På statsministrarnas EU-toppmöte behandlades frågan om portabilitet, en fråga som är viktig för folk i vardagen, förmodligen utan att de vet om det. Det handlar om att man som exempel ska kunna ta med sig tv-abonnemang inom Europa och se nästa avsnitt av favoritserien även om man befinner sig i annat EU-land.

- Roamingavgiften har också sänkts inom EU och från och med mitten av 2017 ska man kunna ringa eller använda internet på sin smartphone när man är på resa i andra EU-länder utan att det kostar något extra, så det blir samma avgift i EU-länder som inom Sverige, förklarar Ann Linde.

EU-vän och Europamedborgare

Alexandra Pascalidou är en passionerad EU-vän.

- EU är mitt hemland, född i Rumänien, uppväxt i Grekland och bor i Sverige. Men EU har blivit det elitprojekt vi befarade. Det har blivit större glapp och större klyftor i Europa. Vi har ett välmående Nordeuropa, ett sunkigt Sydeuropa och östländer lite vid sidan om.

Det finns en otrygghet menar Alexandra Pascalidou.

- EU imploderar inifrån för terroristerna är européer. Det är en tickande bomb. De kämpar i förorterna för att få ett jobb för att vara delaktiga när industrierna läggs ner. Men ingen lyssnar.

- När världsbanken, IMF, som alltid gått kapitalets ärenden, varnar för detta måste det tas på allvar.

Militära termer och murar som växer upp

Alexandra Pascalidou vänder sig mot hur flyktingkrisen beskrivs.

- Det rapporteras som ett större problem för oss än för dem som flytt hemifrån för sina liv. I vilken tidning man än läser i Europa beskrivs flyktingkrisen i militära termer. Tanken var att vi skulle ha öppna gränser i Europa men nu växer murarna upp.

Verktyg och möjligheter

Ann Linde anser att det behövs väldigt mycket nationell politik för att komma tillrätta med segregationen.

- Vi måste se helheten och ha en politik så flyktingar kommer in i samhället. Arbetslösheten bland de som kommer hit är 14 procent. Vi vill inte ta emot människor som vi inte kan ge samma välfärd som för oss alla.

- Vi måste gå den vägen att fler länder tar emot men vi måste också stoppa flyktingsmugglarna.

EU satte hårt mot hårt mot Grekland. Varför gör man inte det mot de länder som inte tar emot flyktingar, undrar Alexandra Pascalidou.

Ann Linde menar att vi ska använda de regler som finns.

- Den svenska regeringen ser nu över om det går att dra in stöd för de länder som inte följer gemensamma beslut men vi ska inte hota.

Brexit hot mot EU

Vi, Sverige och EU, har valt att ha representativ demokrati för att de frågor som ska tas beslut kring ofta är komplexa och tidskrävande att bereda.

- Om det blir för många folkomröstningar och vi går från representativ demokrati till direktstyrd politik kommer vi att få problem med att hålla ihop EU, befarar Ann Linde.

Brexit kommer också att ta kraft från EU då många som jobbar i EU kommer att jobba mycket med Storbritanniens utträde.

- Det blir svårt att hinna med de ordinarie frågorna. Sverige och Storbritannien har ofta röstat lika i frågor som gäller handel och i frågor kring relationen till Ryssland så där blir det annorlunda. I LOs kärnfrågor håller vi inte samma linje som Storbritannien.

Är Sverige då med i EU om 20 år? Det är vi, är Ann Linde och Alexandra Pascalidou ense om.

Se hela seminariet Överlever EU? i LO PLAY.

Christina Jonsson