Facket direkt facketdirekt.nu

Ett val om trygghet för vanligt folk

VAL 2018 LO vill skapa ett mer tryggt, jämlikt och framgångsrikt Sverige. Dit når vi genom en socialdemokratisk valseger.

{{if(filmstarts == "")}}

Film!
{{if(filmstarts == "")}} {{if(errmsg=="")}}

Valet 2018 handlar vilka som vill och kan öka tryggheten för vanligt folk. Sverige har aldrig varit rikare än vi är i dag och aldrig haft så stora möjligheter att bygga för framtiden.

Vi vill se ett samhälle som präglas av trygghet i vardagen, fler och bättre jobb samt ökad jämlikhet.

Moderaterna står inte på arbetarnas sida
1 min 54 sek
Moderaten Ulf Kristersson har inte förstått
1 min 53 sek
En historisk uppgift
2 min 36 sek
Sverigedemokraterna: arbetarparti eller arbetarfiende?
LOs valupptakt 2018 - Trygghet för vanligt folk
5 tim
Karl-Petter Thorwaldsson på LOs valupptakt
Stefan Löfven på LOs valupptakt
Therese Guovelin på LOs valupptakt
Berit Müllerström på LOs valupptakt
Torbjörn Johansson på LOs valupptakt
7 min 30 sek
Öka jämlikheten i skolan genom ny satsning på fritids
Ojämlikhetens ansikte
1 min 31 sek
Nu samlar vi oss. För ett jämlikt Sverige.
1 min 5 sek
Jämlikhet
3 min 46 sek

VAL 2018

Det handlar valet om

500 000 samtal om trygghet för vanligt folk

Vårt mål är att andelen socialdemokratiska röster bland LO-förbundens medlemmar ska öka och valdeltagandet bland LO-förbundens medlemmar ska vara minst lika högt som riksgenomsnittet.

Målet når vi genom att möjliggöra samtal mellan LO-förbundens medlemmar, antingen genom telefon eller på arbetsplatser. Under valrörelsen ska 500 000 samtal genomföras.

Därför vill LO ha en socialdemokratiskt ledd regering

Socialdemokraterna är garanten för trygghet på jobbet. De skapar möjlighet för vanligt folk att utvecklas och låter fack och arbetsgivare bestämma villkor och lön. Socialdemokraterna vill ha ordning och reda i skolan, fler och mer välutbildad personal i äldreomsorgen. De vill att vård alltid ska ges efter behov, aldrig efter plånbokens tjocklek. De vill stoppa vinstjakten i välfärden. Socialdemokraterna vet att jobb och tillväxt är en förutsättning för utveckling och trygghet i hela landet.

Därför är Moderaternas politik dålig för vanligt folk

En moderatledd regering med stöd av Sverigedemokraterna vill sänka lönen och göra jobben otrygga för vanligt folk. De vill sänka skatten för de rika och gynna fåtalet. De vill låta pengar som skulle gå till välfärd försvinna i skatteparadis. Trots att otryggheten ökar vill de inte investera i välfärd i hela landet.

Politisk plattform

Moderaterna och Sverigedemokraterna vill öka otryggheten

En moderatledd regering med stöd av Sverigedemokraterna vill sänka lönerna och göra jobben otryggare. De vill låta pengar som skulle gå till välfärd försvinna till skatteparadis. Trots att otryggheten ökar vill de hellre sänka skatten för de rika än att investera i välfärd i hela landet.

Vårt alternativ är bättre

Vårt alternativ är ett annat. Vi vill ha trygghet på jobbet. Vi vill att alla barn ska få kunskaper och utvecklas i skolan och att vården alltid hjälper den med störst behov först, inte den som har tjockast plånbok. Vi vill stoppa vinstjakten i välfärden. Vi menar att jobb och tillväxt är en förutsättning för utveckling och trygghet i hela landet. Vi vill ha ordning och reda i migrationspolitiken.

Vanligt folks trygghet måste sättas främst

Sverige har aldrig varit rikare än vi är i dag och aldrig haft så stora möjligheter att bygga för framtiden. Men då måste vi ha en regering som sätter vanligt folks trygghet främst. Därför stöder vi Socialdemokraterna. De har visat att de kan ta ansvar för Sverige och att de strävar efter ett samhälle som präglas av trygghet i vardagen, fler och bättre jobb samt ökad jämlikhet.

LOs politiska plattform inför valet 2018 består av tre delar:

1. Trygghet i vardagen
  2. Fler och bättre jobb
  3. Ökad jämlikhet

Ladda ner LOs politiska plattform (pdf) här

Bli en del av valrörelsen!

500 000 samtal mellan medlemmar om trygghet för vanligt folk. Det är vår historiska uppgift under valrörelsen 2018. Men samtal måste också ske i våra fikarum, runt våra köksbord och bland våra Facebookvänner. Vill du vara med och ta snacket?

Anmäl dig här!

Press

Vill du ställa frågor om LOs valrörelse eller boka en intervju med någon av våra ledningspersoner? Ring LOs pressjour på 08-796 26 90.

Pressmeddelanden

Alla LOs pressmeddelanden hittar du i LOs Mediarum. Du kan också skriva upp dig som prenumerant längst ner på sidan.

Pressbilder

Här hittar du högupplösta pressbilder på LOs ledningspersoner. Fler bilder finns att ladda ner från LO Sveriges Flickrkonto

Valupptakt 31 januari

Över 700 fackliga valarbetare från hela Sverige deltog när LO sparkade igång valrörelsen med en stor valupptakt den 31 januari. Bland talarna finns LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och statsminister Stefan Löfven.

LOs valupptakt ägde rum i Folkets Hus på Norra Bantorget i Stockholm. Under dagen lyssnade vi till tal, njöt av underhållning, slipade argument och peppade oss inför vår historiska uppgift: 500 000 samtal mellan medlemmar om trygghet för vanligt folk.

Pressbilder

Fotografier från LOs valupptakt finns att ladda ner från LO Sveriges flickr-konto.

LANDSORGANISATIONEN I SVERIGE - BARNHUSGATAN 18, 105 53 STOCKHOLM - TEL 08-796 25 00 - FAX 08-796 25 17 - E-POST INFO@LO.SE - ORG. NR. 802001-9769

-->